Czyli jak z sukcesem otworzyć kawiarnię,
oraz sieć kawiarni Green Caffè Nero – praktyczne porady.
Jak powstała pierwsza kawiarnia Green Caffè pisałem w poprzednim >>Wpisie
Całość przemyśleń opisałem głównie na podstawie książki
“Na podwójnym espresso. Życie w trzech aktach” oraz spotkań z Panem Adamem Ringerem.
Dzisiaj przedstawię przepis na
„Idealną Kawiarnię by Adam Ringer”.
Składniki:
- Lokal w znakomitej lokalizacji
- Zaangażowani na 100% właściciele
- Dosyć duży kapitał – 400 tyś zł – do 1 mln zł
- Doskonały design oraz użyteczność/przyjazność miejsca
- Perfekcyjny system zarządzania
Przygotowanie idealnego posiłku/napoju
- Lokalizacja – o tym więcej było w ostatnim wpisie.
Jak mówi Pan Adam w książce, w zakresie wyboru miejsca na każdą nową kawiarnię nie ma w firmie demokracji. To on sam decyduje ostatecznie gdzie ma postać nowy „Green”.
W 95% Jego wybory w tej kwestii były trafione.
Te 5% to przede wszystkim dwa lokale „położone 10 lub 20 metrów od sukcesu” czyli zamknięta obecnie kawiarnia w Jankach przy centrum IKEA w Jankach oraz działająca jeszcze w przejściu podziemnym do Dworca Centralnego.
Adam Ringer i inni specjaliści od rozwijania biznesu na większą skalę twierdzą, że należy rozpoczynać lokalnie, a nawet bardzo lokalnie.
Green powstawał w Warszawie, a później nawet po zjednoczeniu sił z Caffe Nero kontynuowano ekspansję do 50 lokali w stolicy i okolicach, dopiero później powstawały kawiarnie w innych miastach.
O tej i innych zasadach rozwoju biznesu możesz posłuchać na YT recenzję innej książki >>”Siła Pędu” Lecha Kaniuka - Właściciele
Początkowo Green Caffe miało czterech właścicieli ale po sześciu miesiącach od uruchomienia pierwszej kawiarni dwaj wspólnicy postanowili wycofać się z biznesu. Wszyscy byli pasjonatami kawy i szkolili się u najlepszych w Europie w biznesie kawowym.
Wszystkim założycielom Greena chodziło o stworzenie „swojego miejsca na ziemi” w którym można miło spędzać czas.
Kawiarnie GCN mają przypominać w stylu rodzinne biznesy z Francji czy Włoch gdzie wszyscy znają się i do którego wracają niemal codziennie.
Do dnia dzisiejszego Pan Adam mimo posiadania kilku innych biznesów, właśnie kawiarnie traktuje jako swój główny „motor napędowy”. - Kapitał na biznes
Jeśli lokal ma przynosić zyski:
A. Musi być w dobrym miejscu – gdzie „przepływa rzeka Klientów” – stąd wysokie czynsze na najlepszych ulicach miast oraz w centrach handlowych.
B. Lokal powinien być pięknie, czytaj „bogato” wyposażony.
Jeśli jest to inwestycja na minimum 10 lat to warto zadbać o najlepsze czyli drogie urządzenia gastronomiczne i materiały wykończeniowe.
Stąd dosyć wysoka obecnie suma nakładów na remont i urządzenie każdej nowej kawiarni – nawet do 1 miliona zł. - Wygląd i urządzenie kawiarni
Tutaj właściciele Spółki nie szczędzili środków na najlepszych designerów w Polsce oraz Europie.
Również samo wykonawstwo, takie jak ręcznie robione na zamówienie meble oraz kowalskie wykończenia metalurgiczne, są najlepszej rzemieślniczej klasy. - System zarządzania
to temat rzeka.
Najważniejsze aby stworzyć system którego będziemy się trzymali,
który będzie udoskonalany z każdą nowo otwieraną kawiarnia.
Początki Green Caffe były ciężkie – nie obyło się bez tzw. FuckUpów >>o czym piszę w kolejnej części.
Jednak odbiór Klientów nowej sieci był entuzjastyczny!
Zobacz co mówią o pierwszych kawiarniach Green Caffe Nero ich Klienci.
Jak różne są motywy wizyt – np. „podobają mi się chłopaki” 😉
System zarządzania kawiarnią
Czyli rozwinięcie punktu 5.
System każdego biznesu jak mówi Pan Adam w książce jest prosty:
A. Przychody muszą być wyższe niż koszty
Tutaj możemy zakończyć, ponieważ tak faktycznie jest…
.
.
.
.
.
… ale napiszę jeszcze kilka punktów 😉
B. Biznes to ludzie
Po pierwsze (primo ;)) Green Caffe Nero
„Sprzedaje nie produkt ale serwis”.
Po drugie, odpowiedni dobór i zarządzanie personelem.
Ciekawą kwestią którą wyłowiłem z książki,
to przede wszystkim system
„Jeden Barista – Jeden Klient”.
Chodzi tutaj o obsługę Klienta od przywitania, zamówienia po przygotowanie kawy oraz często pożegnanie przez tego samego baristę.
Personel to w każdym biznesie również podstawa sukcesu.
Właściciel to głowa interesu ale jego „rękami”, przedstawicielami jest personel kawiarni.
Według Pana Adama i jego działu HR idealny pracownik powinien być:
– zmotywowany,
– ambitny,
– z ogromną chęcią do pracy.
Ważniejsze są umiejętności miękkie niż praktyczne (baristyczne), ponieważ to właśnie barista buduje relacje z Klientem tak aby ten „zakotwiczył” na stałe w kawiarni.
Tak więc poza odpowiednim charakterem pracownika „Greena” dział HR kładzie duży nacisk na ciągły rozwój, szkolenia oraz integrację zarówno w samej kawiarni jak i w całej sieci.
B. Biznes to jedna wielka zmienna – to ciągła walka
Poza walką o ciekawą lokalizację, dobry personel, „złowienie” Klienta, często napotykamy wielkie niewiadome takie jak „przygoda z salmonellą” (o czym będzie mowa w >>ostatniej części „Trylogii Ringierowskiej”) czy walka z ostatnią „zarazą” (czasy pandemiczne).
C. Badanie i mierzenie funkcjonującej kawiarni.
Warto posługiwać się wieloma kluczowymi wskaźnikami, tzw. KPI (>>wspomniane video) tak abyśmy mogli wyłapywać błędy oraz szybciej rozwiać się.
D. Marketing
Temu tematowi można by poświęcić kolejny wpis lub nawet całą książkę.
Marketing w tym biznesie to przede wszystkim dbanie o Klienta we wszelkich możliwych aspektach.
Jeśli Klient jest zadowolony to mamy w przypadku „Greena” najważniejszy składnik Marketingu MIX kawiarni, jakim jest Marketing Szeptany.
Omawiając część tego MIXa tym wspomnę jeszcze o świetnym, wieloznacznym haśle przewodnim, które znakomicie sprawdza się w obecnych „covidowych” czasach:
CAŁA NADZIEJA W KAWIE!
Swoją drogą, jeżeli myślisz o uruchomieniu własnej kawiarni, książka na podstawie której napisałem ten tekst jest pozycją obowiązkową, ponieważ zawiera jeszcze wiele innych cennych wskazówek, również do prowadzenia innych biznesów.
Ale najważniejsze w tym interesie jak i w innych jest coś co nazywamy
„Parciem na Bramkę”
czyli aby to Tobie chciało się chcieć!
>> W kolejnym wpisie napiszę o błędach jakie popełnili właściciele przy uruchamianiu i rozwoju sieci kawiarni Green Caffe (plus Nero).
Wszak najlepiej uczyć się na błędach innych.
Przeczytaj również wpis >>”Efekt Kawiarni” – o pracy w kawiarni jako coworkingu
Pozdrawiam serdecznie,
#KrzysztofBarista Wacławek
Wpis jest częścią książki >>”100 Ciekawostek o Kawie”