Kawa Speciality vs Lavazza

W zasadzie, idąc za twórcami YouTube,
mógłbym zatytułować wpis:
Kawa Speciality masakruje Lavazze

ale
nie o to,
nie o to,
nie o to…

Oj będzie się działo!

Wiem, że ten wpis nie spodoba się fanom marki L…czyli kawuni, kawusi
ale miłośnik jaśnie nam panującej kawy, dalej czytać nie musi…

O co w zasadzie chodzi z tą hipsterską kawą Speciality
i skąd pojawiła się moda na dobrą kawę w Polsce?

Termin Specialty Coffee (Amerykanie lubią upraszczać słownictwo, w UK i krajach związanych, piszemy Speciality) został po raz pierwszy użyty w USA w 1974 roku przez Erna Knutsena w wydaniu Tea & Coffee Trade Journal.
Knutsen użył nazwy Coffee Specialty do opisania ziaren kawy o najlepszym smaku, które powstają w specjalnych mikroklimatach.

Kawa Speciality to odnoszący się do najwyższej dostępnej jakości kawy, zwykle odnoszący się do całego łańcucha dostaw, przy użyciu kawy jednego pochodzenia lub kawy pochodzącej z jednego gatunku.

Dynamiczny rozwój Kawy Speciality jest datowany od początku dekady 2000 roku i związany jest z tzw. Trzecią Falą Kawy (o falach w jednym z następnych wpisów), głównie w USA.
Odnosi się to do ówczesnego wysokiego zapotrzebowania na kawę wyjątkowej jakości, zarówno hodowlaną, jak i parzoną w najwyższym standardzie.

W Polsce ale i w znacznej mierze w Europie prowodyrem całego zamieszania o nazwie Speciality Coffee był Tom Obracaj.

W 1998 roku w Londynie, Tomasz wspólnie ze znajomymi specjalistami kawy z różnych krajów Europy, stworzyli stowarzyszenie SCAE – Speciality Coffee Association of Europe, które ma na celu głównie szkolenie baristów oraz edukację konsumentów w temacie kawy.
Od 2000 roku stowarzyszenie organizuje Międzynarodowe Mistrzostwa Baristów.
Wysoki poziom naszych baristów z których wielu (również piszący te słowa) zostało przeszkolonych przez firmę Toma – AproTrade,
został potwierdzony zdobyciem Mistrzostwa Świata przez Agnieszkę Rojewską (wywiad Video < w tym wpisie).
Dodajmy, pierwsza Polka, pierwsza kobieta, pierwszy zawodnik który wygrał mistrzostwa z tak dużą przewagą nad następnym uczestnikiem zawodów. WOW! – Szacun Agnieszko!

Wróćmy jednak do pamiętnego roku 1998 oraz do wcześniejszych ustaleń amerykańskiego stowarzyszenia Speciality Coffee Association które zostało powołane w 1982 roku USA.

Stowarzyszenia ustaliły standard według którego Kawą Speciality jest:

1. kawa która jest zbierana ręcznie poprzez selektywne zbieranie dojrzałych ziaren,
2. ziarna kawy które mają maksymalnie 5 wad na 350 gr.
3. zaparzona kawa która osiąga 80 punktów lub więcej w 100-stopniowej skali Coffee Review.

Jak wygląda rozkład światowej produkcji kawy,
w tym Kaw Speciality?

Kawa Speciality kontra Reszta Świata


Ocenia się, że kawy klasy Speciality to absolutny 3-4% top światowej produkcji.

Jak myślisz gdzie ląduje w tym zestawieniu jakościowym Lavazza?
Otóż wraz z innymi komercyjnymi kawami, z oceną na poziomie 40-69 punktów.

Dodam, że kawy Poza wszelkimi standardami – poniżej 39 punktów, czytaj spleśniałe, uszkodzone, niedojrzałe ziarna,
lądują jako tzw. wsad do kaw mielonych i rozpuszczalnych….

Ostatnio doradzałem znajomemu zakup ekspresu do kawy. Nasza rozmowa zeszła do porównania firm produkujących ekspresy do marek rynku samochodowego.
Użyję podobnego określenia również do rynku kawy/rynku Automotiv:

TOP kawy Speciality np. Gusto Cafe/ auta: Lambo, Ferrari. Porsche, Lexus, (ewentualnie Mercedes)
– Premium – kawa Illy / auta: Audi, BMW
– Komercyjna – kawa Lavazza / auta Fiat, Renault, Dacia
– Poza Standardem – kawa Nespresso / auto – 20 letni dymiący Passat Janusza 😉
Niestety Nespresso dostała bana ze względu na dużą szkodliwość dla środowiska, o czym piszę >tutaj.

Jak sprawdzić, czy kawa ziarnista (nie kupujemy mielonej, zgodnie ze standardami) w sklepie w którym kupujemy jest klasy Speciality?

Otóż istnieją

4 sposoby identyfikacji kawy Speciality

  1. Test pochodzenia kawy
    Czy opakowanie kawy w przejrzysty sposób podaje informacje o regionie pochodzenia kawy, metodzie obróbki zielonego ziarna. Zwykle im więcej informacji poda palarnia, tym lepiej.
  2. Test daty
    Czy opakowanie kawy zawiera dokładną datę palenia kawy?
    Większość producentów tzw. kaw „marketowych”( również Lavazza) podaje tylko datę przydatności do spożycia, co w zasadzie, nic nam nie daje, ponieważ nie wiemy czy kawę wypalono rok temu czy dwa lata temu. Uczciwość co do konkretnej daty palenia wskazuje, że palarnia stawia na świeżość i nie próbuje nakłonić nas do zakupu starej kawy.
  3. Test opisu smaku
    Czy firma opisuje swoją kawę szczegółowymi nutami smakowymi, czy też opisy są marketingowe i ogólne?
    Specyficzne nuty smakowe mają tendencję do wskazywania wyższej jakości i bardziej zróżnicowanych kaw.
    Przykład:
    Aromat: Marcepan, Migdały
    Kwaskowatość: Owocowa – grapefruit, cytryna
    Słodycz: Czekolada deserowa
    Posmak: Orzech włoski, kakao
    (Opis Kawy Gusto Cafe GO)
  4. Test poziomu wypalenia
    Jak ciemne są ziarna?
    Czy są tłuste i czarne jak noc?
    Bardzo ciemne wypalenie niszczy unikalne, naturalne aromaty kawy i powoduje jej nieciekawy, płaski i gorzki smak.
    Wiele mieszanek kaw Lavazza „szczyci” się właśnie takim ciemnym (s)paleniem ziaren.

Niestety, ulubiona przez wielu Lavazza oraz wiele innych znanych producentów kaw nie spełnia standardów, o których piszę powyżej.

Konkretnie, eksperci, mówią o trzech grzechach głównych kaw komercyjnych:

  1. Nie publikują dat palenia na opakowaniach z kawą.
    W związku z tym ziarna dużych marek mogą być „spożywane” często miesiące lub nawet lata po wypaleniu od daty zakupu.
    Wielu producentów kaw „szasta” nawet 3 letnimi terminami przydatności.
    Podczas kiedy specjaliści zalecają się aby wypalona kawa była spożyta maksymalnie 3 miesiące od palenia!
  2. Zwykle producenci nie publikują konkretnych informacji na temat pochodzenia kawy
  3. Opisy kaw mają bardzo ogólne i niejasne nuty smakowe.

Jak stworzyć idealną kawę opowiem w następnym wpisie<<

Lambo Gusto Cafe GO
Gusto Cafe GO

Pozdrawiam,
Właściciel zielonego Lambo GO
#KrzysztofBarista Wacławek


Scroll to Top