Automaty versus Ludzie

Automatyzacja kontra ludzki kontakt w Starbucks

"Automaty Versus Ludzie w Starbucks" - Blog #KrzysztofBarista


Zarząd Starbucks po kilku miesiącach „eksperymentu” twierdzi, że redukcja liczby pracowników w sklepach to złe posunięcie…

Starbucks, pod przewodnictwem nowego CEO Briana Niccola, przechodzi obecnie istotną transformację, której celem jest przywrócenie marki do jej pierwotnych wartości i odbudowa relacji z klientami.

Po nieudanym eksperymencie z automatyzacją i redukcją personelu, firma zdecydowała się na powrót do bardziej ludzkiego podejścia w obsłudze klienta.

W ostatnich latach Starbucks zainwestował w technologie, takie jak system Siren Craft, mające na celu zwiększenie efektywności poprzez automatyzację procesów przygotowywania napojów.

Jednakże, jak przyznał Brian Niccol:

„Sprzęt nie rozwiązuje problemu doświadczenia klienta, które musimy zapewnić”.

Brian Niccol - "Automaty Versus Ludzie w Starbucks" - Blog #KrzysztofBarista
Na zdjęciu (jeszcze) uśmiechnięty Dyrektor generalny Starbucks – Brian Niccol.
Fotografia: Robin Marchant/Getty Images

Redukcja personelu i zbytnie poleganie na technologii doprowadziły do pogorszenia jakości obsługi oraz spadku satysfakcji klientów, a tym samym spadków przychodów i wyceny Spółki…

Koncepcja „trzeciego miejsca”, o której pisałem w książce „100 Ciekawostek o Kawie” (link do artykułu<<) , zakłada, że kawiarnia powinna być przestrzenią pomiędzy domem a pracą, gdzie ludzie mogą się spotykać, relaksować i budować społeczność.

Starbucks, zdając sobie sprawę z utraty tego unikalnego aspektu, postanowił wrócić do korzeni.

W ramach inicjatywy „Back to Starbucks” firma planuje:

👉 Zatrudnienie tysięcy nowych baristów i zwiększenie ich godzin pracy.

👉 Ograniczenie wykorzystania automatyzacji na rzecz bardziej personalnej obsługi.

👉 Wprowadzenie drobnych gestów, takich jak odręczne notatki na kubkach, które mają na celu wzmocnienie relacji z klientami.

Te działania mają na celu przywrócenie atmosfery, która uczyniła Starbucks miejscem wyjątkowym dla wielu klientów na całym świecie.

Warto jeszcze wspomnieć o horrendalnym wynagrodzeniu dla CEO „Syreny z Seattle”.

Brian Niccol objął stanowisko CEO Starbucks we wrześniu 2024 roku, zastępując Laxmana Narasimhama.

Jego pakiet wynagrodzenia obejmuje podstawową pensję w wysokości 1,6 miliona dolarów oraz premię startową w wysokości 10 milionów dolarów.

Dodatkowo, przewidziano dla niego granty akcyjne – UWAGA – o wartości 75 milionów dolarów, które mają zostać wypłacone w zależności od realizacji określonych celów.

Biorąc pod uwagę obecne wyzwania, takie jak spadek sprzedaży i konieczność restrukturyzacji, osiągnięcie tych celów może być trudne…

Wpis "Automaty Versus Ludzie w Starbucks" - Blog #KrzysztofBarista
Dzisiejszy (02.05.2025) wykres cen akcji Starbucks


Na koniec „sondażowe” pytania do Was:

1️⃣ Czy Waszym zdaniem automatyzacja w kawiarniach ma sens, czy to jednak barista tworzy prawdziwe „doświadczenie kawowe”❓️

2️⃣ Jakie doświadczenia mieliście ostatnio w kawiarniach – czy czuliście się „zaopiekowani”, czy może wręcz przeciwnie❓️

❗️Czekam na Wasze komentarze na >>Facebook lub LinkedIn<<


>>Szerszy artykuł o Starbucks z książki „100 Ciekawostek o Kawie”

>>Link do artykułu The Guardian z 30.04.2025 o aktualnej sytuacji Starbucks


Pozdrawiam 😁👌
#KrzysztofBarista
„Życie jest zbyt krótkie na słabą kawę,
słabe projekty i słabe znajomości.”

>>Nowa Książka „100 Przepisów na Kawę”

Książka "100 Ciekawostek o Kawie" plus 4 kawy gratis
Scroll to Top