Otwórz kawiarnię jak Adam Ringer – Część 2

Czyli jak z sukcesem otworzyć kawiarnię,
oraz sieć kawiarni Green Caffè Nero – praktyczne porady.

Jak powstała pierwsza kawiarnia Green Caffè pisałem w poprzednim >>Wpisie
Całość przemyśleń opisałem głównie na podstawie książki
“Na podwójnym espresso. Życie w trzech aktach” oraz spotkań z Panem Adamem Ringerem.

Dzisiaj przedstawię przepis na
„Idealną Kawiarnię by Adam Ringer”.

Składniki:

  1. Lokal w znakomitej lokalizacji
  2. Zaangażowani na 100% właściciele
  3. Dosyć duży kapitał – 400 tyś zł – do 1 mln zł
  4. Doskonały design oraz użyteczność/przyjazność miejsca
  5. Perfekcyjny system zarządzania

    Przygotowanie idealnego posiłku/napoju
  1. Lokalizacja – o tym więcej było w ostatnim wpisie.
    Jak mówi Pan Adam w książce, w zakresie wyboru miejsca na każdą nową kawiarnię nie ma w firmie demokracji. To on sam decyduje ostatecznie gdzie ma postać nowy „Green”.
    W 95% Jego wybory w tej kwestii były trafione.
    Te 5% to przede wszystkim dwa lokale „położone 10 lub 20 metrów od sukcesu” czyli zamknięta obecnie kawiarnia w Jankach przy centrum IKEA w Jankach oraz działająca jeszcze w przejściu podziemnym do Dworca Centralnego.
    Adam Ringer i inni specjaliści od rozwijania biznesu na większą skalę twierdzą, że należy rozpoczynać lokalnie, a nawet bardzo lokalnie.
    Green powstawał w Warszawie, a później nawet po zjednoczeniu sił z Caffe Nero kontynuowano ekspansję do 50 lokali w stolicy i okolicach, dopiero później powstawały kawiarnie w innych miastach.
    O tej i innych zasadach rozwoju biznesu możesz posłuchać na YT recenzję innej książki >>”Siła Pędu” Lecha Kaniuka
  2. Właściciele
    Początkowo Green Caffe miało czterech właścicieli ale po sześciu miesiącach od uruchomienia pierwszej kawiarni dwaj wspólnicy postanowili wycofać się z biznesu. Wszyscy byli pasjonatami kawy i szkolili się u najlepszych w Europie w biznesie kawowym.
    Wszystkim założycielom Greena chodziło o stworzenie „swojego miejsca na ziemi” w którym można miło spędzać czas.
    Kawiarnie GCN mają przypominać w stylu rodzinne biznesy z Francji czy Włoch gdzie wszyscy znają się i do którego wracają niemal codziennie.
    Do dnia dzisiejszego Pan Adam mimo posiadania kilku innych biznesów, właśnie kawiarnie traktuje jako swój główny „motor napędowy”.
  3. Kapitał na biznes
    Jeśli lokal ma przynosić zyski:
    A. Musi być w dobrym miejscu – gdzie „przepływa rzeka Klientów” – stąd wysokie czynsze na najlepszych ulicach miast oraz w centrach handlowych.
    B. Lokal powinien być pięknie, czytaj „bogato” wyposażony.
    Jeśli jest to inwestycja na minimum 10 lat to warto zadbać o najlepsze czyli drogie urządzenia gastronomiczne i materiały wykończeniowe.
    Stąd dosyć wysoka obecnie suma nakładów na remont i urządzenie każdej nowej kawiarni – nawet do 1 miliona zł.
  4. Wygląd i urządzenie kawiarni
    Tutaj właściciele Spółki nie szczędzili środków na najlepszych designerów w Polsce oraz Europie.
    Również samo wykonawstwo, takie jak ręcznie robione na zamówienie meble oraz kowalskie wykończenia metalurgiczne, są najlepszej rzemieślniczej klasy.
  5. System zarządzania
    to temat rzeka.
    Najważniejsze aby stworzyć system którego będziemy się trzymali,
    który będzie udoskonalany z każdą nowo otwieraną kawiarnia.
    Początki Green Caffe były ciężkie – nie obyło się bez tzw. FuckUpów >>o czym piszę w kolejnej części.
    Jednak odbiór Klientów nowej sieci był entuzjastyczny!

Zobacz co mówią o pierwszych kawiarniach Green Caffe Nero ich Klienci.
Jak różne są motywy wizyt – np. „podobają mi się chłopaki” 😉

Film z 2010 roku ale myślę, że obecnie mają/mamy podobne opinie.

System zarządzania kawiarnią

Czyli rozwinięcie punktu 5.

System każdego biznesu jak mówi Pan Adam w książce jest prosty:

A. Przychody muszą być wyższe niż koszty
Tutaj możemy zakończyć, ponieważ tak faktycznie jest…
.
.
.
.
.
… ale napiszę jeszcze kilka punktów 😉

B. Biznes to ludzie
Po pierwsze (primo ;)) Green Caffe Nero
„Sprzedaje nie produkt ale serwis”.
Po drugie, odpowiedni dobór i zarządzanie personelem.
Ciekawą kwestią którą wyłowiłem z książki,
to przede wszystkim system
„Jeden Barista – Jeden Klient”.
Chodzi tutaj o obsługę Klienta od przywitania, zamówienia po przygotowanie kawy oraz często pożegnanie przez tego samego baristę.
Personel to w każdym biznesie również podstawa sukcesu.
Właściciel to głowa interesu ale jego „rękami”, przedstawicielami jest personel kawiarni.
Według Pana Adama i jego działu HR idealny pracownik powinien być:
– zmotywowany,
– ambitny,
– z ogromną chęcią do pracy.

Ważniejsze są umiejętności miękkie niż praktyczne (baristyczne), ponieważ to właśnie barista buduje relacje z Klientem tak aby ten „zakotwiczył” na stałe w kawiarni.
Tak więc poza odpowiednim charakterem pracownika „Greena” dział HR kładzie duży nacisk na ciągły rozwój, szkolenia oraz integrację zarówno w samej kawiarni jak i w całej sieci.

B. Biznes to jedna wielka zmienna – to ciągła walka
Poza walką o ciekawą lokalizację, dobry personel, „złowienie” Klienta, często napotykamy wielkie niewiadome takie jak „przygoda z salmonellą” (o czym będzie mowa w >>ostatniej części „Trylogii Ringierowskiej”) czy walka z ostatnią „zarazą” (czasy pandemiczne).

C. Badanie i mierzenie funkcjonującej kawiarni.
Warto posługiwać się wieloma kluczowymi wskaźnikami, tzw. KPI (>>wspomniane video) tak abyśmy mogli wyłapywać błędy oraz szybciej rozwiać się.

D. Marketing
Temu tematowi można by poświęcić kolejny wpis lub nawet całą książkę.
Marketing w tym biznesie to przede wszystkim dbanie o Klienta we wszelkich możliwych aspektach.
Jeśli Klient jest zadowolony to mamy w przypadku „Greena” najważniejszy składnik Marketingu MIX kawiarni, jakim jest Marketing Szeptany.
Omawiając część tego MIXa tym wspomnę jeszcze o świetnym, wieloznacznym haśle przewodnim, które znakomicie sprawdza się w obecnych „covidowych” czasach:

CAŁA NADZIEJA W KAWIE!


Swoją drogą, jeżeli myślisz o uruchomieniu własnej kawiarni, książka na podstawie której napisałem ten tekst jest pozycją obowiązkową, ponieważ zawiera jeszcze wiele innych cennych wskazówek, również do prowadzenia innych biznesów.

Ale najważniejsze w tym interesie jak i w innych jest coś co nazywamy
„Parciem na Bramkę”
czyli aby to Tobie chciało się chcieć!

>> W kolejnym wpisie napiszę o błędach jakie popełnili właściciele przy uruchamianiu i rozwoju sieci kawiarni Green Caffe (plus Nero).
Wszak najlepiej uczyć się na błędach innych.

Przeczytaj również wpis >>”Efekt Kawiarni” – o pracy w kawiarni jako coworkingu

Fan No1 Cała nadzieja w Kawie
Cała Nadzieja w Kawie!

Pozdrawiam serdecznie,
#KrzysztofBarista Wacławek


Wpis jest częścią książki >>”100 Ciekawostek o Kawie”

Książka "100 Ciekawostek o Kawie" by #KrzysztofBarista
Książka „100 Ciekawostek o Kawie” Kup Taniej w Przedsprzedaży
Gusto Cafe Events - barista oraz wypożyczenie ekspresu w Warszawie
Scroll to Top