Blue Bottle Coffee

Kawiarnia Blue Bottle Coffee

Blue Bottle Coffee, czyli jak Polak pomógł stworzyć kawowego giganta

Kiedy James Freeman zakładał Blue Bottle Coffee, pewnie nie przypuszczał, że jego mała palarnia w Oakland stanie się ikoną Specialty Coffee i wyląduje w rękach jednego z największych koncernów spożywczych na świecie.

A wszystko zaczęło się od…

…mocnego polskiego akcentu.

Dom Pod Błękitną Butelką - 1683 rok, jedna z pierwszych kawiarni w Wiedniu

Freeman, były muzyk orkiestrowy z Oakland w USA, miał obsesję na punkcie świeżej kawy.
Zainspirował się legendą Jerzego Franciszka Kulczyckiego – polskiego kupca i żołnierza, który po bitwie pod Wiedniem w 1683 r. „rozkręcił” w Austrii jedną z pierwszych kawiarni pod szyldem „Zur Blauen Flasche”(na obrazie powyżej), czyli „Pod Niebieską Butelką”. (więcej o Jerzym Franciszku Kulczyckim tutaj<<)
James postanowił nawiązać do tej historii i nazwał swoją markę „Blue Bottle Coffee”.

Zaczęło się bardzo skromnie – w 2002 roku Freeman za pożyczone 15 000$ z kart kredytowych pieniądze kupił stary piec i zaczął wypalać kawę w…

… garażu 😉

James Freeman zakładał Blue Bottle Coffee

Sprzedawał ją na lokalnym targu zarówno w ziarnach jak i przygotowując napoje kawowe, głównie metodami przelewowymi.

Jego zasada No1?

Kawa musi być super świeża – dostarczana maksymalnie 48 godzin po wypale.

Ludzie oszaleli na punkcie tej jakości, a Blue Bottle zaczęło się rozrastać.
Jednymi z pierwszych udziałowców stali się Bono z U2 oraz założyciele Twittera czy Google.

Wkrótce kawiarnie Blue Bottle pojawiły się w San Francisco, Nowym Jorku, Japonii, a nawet Korei.
Minimalistyczne wnętrza w stylu japońskim, perfekcyjnie przygotowane przelewy i obsesyjna dbałość o szczegóły – to był przepis na sukces 😁👌

Kawiarnia Blue Bottle Coffee
Kawiarnia Blue Bottle Coffee

🤜 I wtedy stało się coś, co w świecie specialty coffee wzbudziło niemałe emocje 🤛

❗️ W 2017 roku Nestlé kupiło 68% udziałów Blue Bottle za około 500 milionów dolarów ❗️

Tak, dobrze czytasz – firma zaczynająca jako projekt „Kawowego Freak’a” – pasjonata z garażu, została wyceniona na

💲💲💲 PONAD 700 mln 💲💲💲

To wywołało mieszane reakcje…

Jedni cieszyli się, że kawa specialty podbija mainstream, inni obawiali się, że wielki koncern zabije ducha rzemieślniczej kawy.
Freeman uspokajał, że marka zachowa niezależność i nadal będzie stawiać na jakość…

Czego uczy nas historia Blue Bottle?

Po pierwsze – Pasja + Jakość = Sukces

Po drugie – historia ma znaczenie.
Nawet jeśli jest tylko inspiracją, którą był tym przypadku nasz XVII-wieczny wielki rodak Człowiek-Kawowa-Legenda.

Po trzecie – warto coś robić na własnych zasadach, Freeman zaczynał w pierwszych latach od kaw Specialty, kiedy na konkurencyjnym w USA rynku „królował” już powszechnie Starbucks (do 60% rynku).

Po czwarte – czasem nawet garażowy biznes może stać się wart miliard dolarów 😉👌

>>Przeczytaj ciąg dalszy o spuściźnie po Jerzym Franciszku Kulczyckim

Zobacz wywiad z założycielem Blue Bottle Coffee w którym mówi, że „marki oparte są na poezji i skalowalne na prozie”. (poniżej)


❓️A Wy, co myślicie o takich „Garażowych Historiach”

>>Napisz do mnie na FB

Książkę „100 Ciekawostek o Kawie” w której jest opisana historia Jerzego Franciszka Kulczyckiego zamówisz TUTAJ<<


Pozdrawiam serdecznie 😁👌
#KrzysztofBarista
Życie jest zbyt krótkie na słabą kawę,
słabe projekty i słabe znajomości
.

#GustoCafe #100CiekawostekOKawie
#CoffeeLovers #KawowaPasja

Książka "100 Ciekawostek o Kawie" plus 4 kawy gratis
Scroll to Top