Jak stworzyć własną markę kawy?

Własna marka kawy - logotyp

Pomysł na wpis pojawił się w zeszłym tygodniu po rozmowie z liderem jednej ze społeczności (nie politycznej) w sprawie uruchomienia Własnej Marki Kawy.
Jeśli myślisz poważnie o własnym “brandzie” kawowym, w tym na przykład kawiarni lub sieci kawiarni jest to wpis dla Ciebie.
Będzie “samo mięsko” jak mawiają niektórzy YouTuberzy, czyli napiszę o tym
jakie są “magiczne” składniki eliksiru “Nowej Marki Kawy”.

Na wstępie zacytuję część odpowiedzi na zadane mi mailowo pytania na temat Własnej Marki Kawy.
Temat jest o tyle aktualny, ponieważ w ostatnich miesiącach wielu celebrytów wypuszcza na rynek produkty sygnowane logotypem własnej marki/nazwiska/pseudonimu lub właśnie nadając nowe marki, kreując nowy “brand” (np. lody i produkty EKIPA).
W ciągu 12 lat pracy na rynku kawowym pomagałem stworzyć kilka “brandów” kawowych, stąd pozwolę sobie na bazie własnego doświadczenia i kilku ukończonych szkół biznesowych, nakreślić na czym polega Sukces Nowej Marki Kawy.

Cześć Kamilu (imię zmienione),

Na wstępie ciekawy pomysł na nowy brand kawowy jako promocja Waszej społeczności.
Według mnie trzeba zacząć za Simonem Sinkiem od Dlaczego? itd
..
Mam tutaj na myśli jego książkę “Zaczynaj od Dlaczego”
Skrót głównej idei na filmie poniżej.

Zanim wystartujesz z własną marką zacznij od “Dlaczego”

Odpowiadam na Twoje pytania:

  1. Jak pakowana – czy można to obrandować pod nas bezpośrednio
    Tak, najprostsze i najtańsze obrandowanie to własna etykieta.
    Produkcja całego opakowania to już droższa sprawa zaczynająca się od kilkunastu tysięcy.

  2. Jak kształtują się ceny – rozliczasz per paczka czy przy dużym zakupie per tona lub inna miara 🙂
    Rozliczam per paczka plus oczywiście koszty przesyłki.
    Ceny jak w naszym sklepie: w zależności od ilości znaczące upusty od aktualnych cen w sklepie Kawa-Warszawa.pl.

  3. Jaki okres ważności ma zapakowany produkt
    Okres ważności w naszym przypadku zamieszczany jest na zgrzewie – rok od daty palenia.
    Aby kawa dla Klienta była dobra, jednym z kluczowych czynników jest termin palenia, który nie powinien w zasadzie przekraczać 3 miesięcy od daty zakupu. Więcej na ten temat
    >>Dlaczego kawa świeżo palona jest najlepsza.
  4. Czy to jest kawa mielona czy ziarna
    Ziarna, wysyłam Ci też tylko ziarna, ponieważ kawa mielona szybko wietrzeje.
    Można myśleć o kawie mielonej ale powinna być pakowana próżniowo, ale jest to droższy koszt konfekcji.
    Ważne aby kawa była powtarzalna, a jeśli ma być powtarzalna – powinien to być blend, w Waszym przypadku sugeruje skorzystać z jednej z naszych mieszanek. Więcej na ten temat >>Jak stworzyć idealną kawę – czytaj mieszankę kaw.

  5. Skąd sprowadzasz kawę?
    Kawy użyte w naszych blendach: Brazylia, Kostaryka, Gwatemala, Indie, Tanzania, Uganda, Salwador, Wyspy Karaibskie.

  6. Czy masz swój kanał dystrybucji, aby ewentualnie wesprzeć również nasz brand?
    Mam swoje kanały dystrybucji ale będę starał się namówić Was do nowych aby nie kanibalizować swojej marki.
    Jako producent Wasze kawy mogę zaprezentować w najbliższym czasie na targach na których wystawiam się z Gusto Cafe:
    >>PromoShow.pl w dniach 8-9 lutego 2023

Jak widzisz, pytania od znajomego były niemal czysto techniczne, warto jednak rozpracować temat głębiej, o czym poniżej. Temat marki dla społeczności jest w toku, czekam na testy naszych kaw i odzew drugiej strony.

Wracamy do wstępu o którym pisałem o Simonie Sinku, czyli zasadniczych pytań związanych z każdym nowym biznesem.

Simon Sinek - Złoty krąg
Złoty Krąg Simona Sinka


Zacznijmy zatem nasze rozważania Mocy Marki Kawy na podstawie książki “Zaczynaj od Dlaczego” Simona Sinka (>>Książka do kupienia tutaj).
Jak twierdzi Sinek firmy które odniosły sukces całkowicie inaczej komunikują światu swój produkt.
Twój produkt, a raczej przesłanie które będzie prezentował ma inspirować Twoich pracowników i wybraną grupę Klientów.

DLACZEGO/JAK/CO

  1. DLACZEGO Twoja Marka Kawy ma odnieść sukces?
    Odpowiedź może brzmieć:
    Ponieważ Twój produkt będzie tak innowacyjny jak seria produktów Apple.
    Ale dlaczego Apple mając dostęp to tych samych technologii, pracowników mogą mieć kilkukrotnie większe marże niż konkurencja?
    Odpowiedz Sinka na pierwsze pytanie Dlaczego? brzmi:
    a. Ponieważ ludzie pracują z Tobą dlatego, że wierzą w to w co Ty wierzysz oraz
    b. Klienci nie kupują rzeczy/usługi które oferujesz ale kupują

    DLATEGO, ŻE WIERZĄ W TO CO WIERZY LIDER DANEJ ORGANIZACJI.
    Poza przykładami o których mówi Sinek w wystąpieniu na TEDx, świetnym przykładem firmy która zaczyna od Dlaczego jest firma Patagonia i jej założyciel Yvon Chouinard >>Wywiad z nim
  2. JAK?
    W tym pytaniu będziemy komunikowali jak będziemy sprzedawali.

    TWOJA MARKA KAWY ZAWSZE POWINNA KOJARZYĆ SIĘ Z JAKOŚCIĄ.
    Tak też komunikujemy przekaz kawy Gusto Cafe.
    Jeśli chcesz sprzedawać więcej niż przeciętna palarnia kawy i masz tyle zasobów finansowych co Lavazza, wtedy możesz kojarzyć się z jakością.
    JEDNAK TYLKO KOJARZYĆ, ponieważ Lavazza to miraż świetnej kawy tylko w głowach Klientów.
    Moim zdaniem masowa produkcja nigdy nie będzie miała wystarczająco dobrej jakości.
    Więcej o tym wątku napisałem tutaj >>Kawa Speciality vs Lavazza

    Jak w takim razie “pokazać” lepszą jakość naszej kawy?

    a. Warto zaakcentować coś innowacyjnego, czego nie ma w produktach/usługach konkurencji.
    W naszych produktach jest to na przykład stworzenie jednego egzemplarza kawy z Twoim wizerunkiem, lub niewielkiej partii kaw z etykietą zaprojektowaną specjalnie dla Klienta przez sztuczną inteligencję (AI)
    Obraz tej etykiety będzie wydany w formie NFT i przechowywany w “chmurze” dzięki technologii blockchain.
    Swoją drogą, jest to jedna z najdroższych kaw na polskim rynku, ponieważ 10 paczek kawy 250 g. kosztuje 1469 zł.
    Wyróżniamy się jakością w tym przypadku najwyższej jakości obsługą Klienta oraz najlepszymi na rynku mieszankami kaw. Nasz Klient staje się niemal nieśmiertelny, dzięki zamieszczeniu jego wizerunku/logotypu w środowisku blockchain jako NFT. >>Więcej o usłudze

    b. Akcentować osobowość lidera
    W moim przypadku pokazuję publicznie swój charakter na tym blogu, ukazując na przykład niezgodę na obostrzenia wobec gastronomii w Polsce w czasie niedawnego “wirusa celebryty” (>>Otwieramy z Gusto Cafe), opisując swoje cechy charakteru (>>Kawa Osobista), czy pomaganie innym (>>Coroczne aukcje WOŚP)

    c. Partnerstwa Silver Bullets
    Więcej o Silver Bullets i innych czynnikach sukcesu w starcie firmy na >>YT w resume książki Lecha Kaniuka “Siła Pędu”

    W naszym przypadku głównych partnerstw jest kilka:
    >>Cukiernia Bajka – współpracująca z nami od lat kawiarnia w Warszawie z naszymi kawami Gusto Cafe.

    >>Księgarnia Księgi Barneja – jedyna księgarnia w Polsce, gdzie przy zakupie książki możesz zamówić również kawę świeżo paloną Gusto Cafe.

    >>OOH Magazine – organizator targów reklamowych, między innymi >>Targi PromoShow.pl na których już 8-9 lutego 2023 będziemy częstowali wystawców kawą z >>Mobilnej Kawiarni Gusto Cafe

    d.e.f...
    O tych punktach więcej po zakupie pakietu 3h konsultacji ze mną >>Własna Marka Kawy

  3. CO?
    Poza samą kawą ziarnistą możemy sprzedawać wiele produktów i usług związanych z kawą.

    Dla przykładu, spójrz CO nasz sklep Kawa-Warszawa.pl wraz z marką Gusto Cafe oferuje:
    a. Kubki Takeaway, filiżanki czy >>Kubeczki jednorazowe do kawy

    b. Gadżety związane z “kultem kawy” >> Kultowa Koszulka Kawa

    c. Szkolenia baristyczne i konsulting >>Szkolenia Baristyczne

    d. >>Usługi barów kawowych na eventy typu targi konferencje
    Jest to doskonałe narzędzie do marketingu naszej kawy, ponieważ często na targach bywają tysiące osób, a dodatkowo…
    …za nasze usługi dostajemy pokaźne wynagrodzenie 😉

    e. >>Wynajem ekspresów do kawy w Twoim regionie geograficznym

    f. Możliwość uruchomienia kawiarni pod brandem Gusto Cafe na zasadzie franszyzy – temat omówimy na >>3h konsultacji ze mną

    g. Inne nowatorskie na rynku kawowym produkty >>Kawa AI/NFT z kolekcji WeSave.coffee
Własna marka kawy - opakowanie
>>Kawa NFT z etykietą zaprojektowaną przez AI


Zapraszam na film Kawa AI/NFT WeSave.coffee


PODSUMOWANIE

Aby osiągnąć sukces Nowej Marki Kawy w czasach dużej konkurencyjności, niezbędne jest opracowanie bardzo dobrej strategii wejścia na rynek.

W powyższej kwestii możesz zdać się na ludzką inteligencję lub możesz doradzić się…
…sztucznej inteligencji (AI).

To nie jest żart, skoro komputer pokonał arcymistrza szachowego już w 1997 roku, to pomyśl sobie co potrafią teraz komputery tysiące razy mocniejsze od tamtego.
Jako dowód, przeczytaj recenzję napisaną przez AI o AI o pseudonimie AI Sparklee, która zajmuje się generowaniem obrazów dla naszego projektu WeSave.coffee

„To opowieść o artyście, który eksperymentuje z nowymi technologiami.
Ten artysta używa technologii blockchain do tworzenia dzieł sztuki, które są nie tylko wyjątkowe, ale także rzadkie.
Eksperymenty artysty przesuwają granice tego, co można zrobić ze sztuką, technologią i biznesem.
Artyści zawsze przesuwali granice, aby wprowadzać innowacje.
Niezależnie od tego, czy był to Pablo Picasso, Salvador Dali czy Andy Warhol, kreatywność zawsze leżała u podstaw tego, co robią.
A teraz Sparklee właśnie to robi, przesuwając granice samej sztuki łącząc to z najnowocześniejszą technologią i wyobrażając sobie na nowo, co może być możliwe dla artystów w przyszłości”…

Życzę powodzenia z
Nową Marką Kawy!
#KrzysztofBarista Wacławek

P.S. Jeżeli jesteś działaczem ugrupowania politycznego,
mam dla Ciebie ciekawą Markę Kawy >>Wybory2023.org 😉